#51 Du kan lære meget af forfatteren

via GIPHY

I min fritid skriver jeg historiske romaner (bær over med mig, jeg har en pointe). Af den slags hvor ting er sket i virkeligheden, og så tilsætter jeg et par figurer (eller 15) for at få en historie ud af det.

Det kræver en hel del research. For som gruppe er mennesker, der går op i historisk fiktion, en flok krakilere. Det er jeg også selv nogle gange, så jeg kan sagtens forstå dem.

De vil være HELT sikre på, jeg har fattet pointen - og ellers skal de nok stå på spring for at rette mig.

Så jeg skal vide en masse

Om de historiske begivenheder - i mit tilfælde er det i det 14. og 15. århundrede i England.

Om hvordan man levede dengang - som rig og fattig.

Om bygninger, borge, kirker og landliv vs. byliv.

Om udseender (hvad var hot og not), om højder, drøjder og tandhygiejne.

Om læger - eller manglen på samme - og heksekunst.

Om klædedragter, sko,...

Læs hele blogindlægget

#50 Hvis du vil ramme alle ...

via GIPHY

... rammer du INGEN!

Det er langt fra første gang du hører det her:

Du skal vide, hvem du markedsfører dig til. Du skal vide, hvem du vil sælge til. Du skal vide en masse om dem.

Virkelig gode råd.

Men hvordan gør du det?

Hvordan opbygger du det vi klågeåger kalder en persona?

Som du måske kender som en målgruppe, en avatar eller noget helt fjerde og meget mere kreativt? (så hører jeg altså meget gerne om det!)

Hvad kan en persona?

Ja, nu tager vi den lige fra begyndelsen, sådan cirka.

For mange herrens år siden begyndte det hele med målgrupper. Nogle klogeåger havde fundet ud af, at det gav god mening at dele et givent marked op i grupper.

Det kunne fx være geografisk, demografisk (fx efter køn, alder), efter indkomst, størrelse på virksomheden osv. Der var nok at tage af - det er der sådan set stadig.

Ad åre blev alle klogere

...

Læs hele blogindlægget

#49 Jeg har ikke noget at fortælle

via GIPHY

Hvis du har det sådan, hver gang du skal til at arbejde med din markedsføring, er du langt fra alene.

Vil du høre en hemmelighed?

Dit indhold er ikke det vigtigste i din markedsføring.

Hvis du lige spruttede kaffe ud over skærmen, så tør den af og læs videre.

Det allervigtigste i din markedsføring er (trommehvirvel tak) ...

Dine modtagere!

Når først du ved, hvad de gerne vil have fra dig - om det så er viden, hjælp, bekræftelse eller noget helt fjerde - bliver det altså markant lettere at 'finde på indhold'.

Og lad os lige tackle den samtidig.

Du skal ikke finde på!

Jeg hører så tit andre selvstændige sige: "Jeg har svært ved at finde på indhold."

Hertil må jeg lige indskyde, at hvis du tror, du skal finde på noget som helst, så kan jeg godt forstå, hvorfor du måske bokser lige vel rigeligt med din...

Læs hele blogindlægget

#48 Planlægning 1-on-1

Lad os splitte en plan ad. Bare os to sammen.

Se på hvad du kan bruge den til. Bagefter sætter du den sammen, så den passer til din biks.

Smart, ikås?

via GIPHY

Du får min yndlingsplan

Fordi du troligt følger med og tilgiver mig mine små udbrud af bandeord, skøre eksempler og alt det andet, der følger med her på bloggen.

Fordi du skal have det allerbedste.

… og fordi den her bare VIRKER!

Overbliksplanen - step by step

Du kan hente Overbliksplanen lige her - du ved, hvis du lige vil have den ved siden af dig.

#1 - Vælg

Vælg et specifikt produkt eller en ydelse, du enten VED, du vil markedsføre inden for overskuelig fremtid, eller allerede er i gang med at markedsføre og vil meget mere med det, end du får ud af dine anstrengelser i dag.

#2 - Brainstorm

Du skal vide præcis, hvilke elementer du vil have med i din plan. Det kan være, du skal ud på flere platforme, fx...

Læs hele blogindlægget

#47 Den professionelle popcorn-hjerne

Lider du ligesom jeg af voldsomme anfald af popcorn-hjerne?

Du ved, øjeblikke hvor din hjerne løber af sted med dig, hvor det vælter frem med ideer til alt fra produkter og fysiske ydelser til kurser, webinarer og oplæg.

I ide-fasen kommer det som skidt fra en spædekalv (ja, undskyld mit franske). Du kan knap følge med dig selv og skriver ivrigt hver enkelt ide ned med stor spænding og glæde.

UH! Det her bliver dit store gennembrud! Det er NU, du sætter dig selv i scene, det er NU de får øje på dig.

Ideer er fede

Så mange ideer må jo være megafede, ikke?

Og i udgangspunktet er de da også virkelig spændende. Det er jo i den her fase du kan drømme, tænke store tanker, udfylde whiteboard efter whiteboard med alt det, du gerne vil.

Så kommer produktionsfasen, stadig skideskægt. Her får du for alvor sorteret og sat sammen, tænkt og gentænkt....

Læs hele blogindlægget

#46 ”Åh, jeg stresser allerede!”

Sådan lød en mail sidst jeg åbnede for POWERPlanlægning. Den kom fra en, der faktisk gerne ville med på holdet, men bare var totalt ophængt på alle leder og kanter.

Det kan jeg sagtens genkende fra min egen hverdag.

Der kan være knald på - virkelig meget knald på.

Så er det svært at finde tiden til det, der også er vigtigt.

Så begynder du - og jeg - at prioritere.

Men prioriterer vi rigtigt?

Det er det store 1000 kr. spørgsmål

For det er let at blive forblændet af at have travlt og pludselig ikke kunne overskue det hele.

Mange kunder, mange opgaver, mange beslutninger. Hvad vælger du fra?

Det er nemlig der, de fleste af os ender - der, hvor vi må vælge noget fra.

Langt de fleste vælger deres egne projekter, dvs. det, du også gerne vil med din virksomhed, fra. Hvilket i øjeblikket giver totalt god mening.

Hvad så, når der bliver...

Læs hele blogindlægget

#45 "Hvordan når du det hele?"

Det er et spørgsmål jeg får rætti, rætti mange gange i løbet af en måned.

”Hvordan når du både blog, nyhedsbrev, sociale medier og dine kundeopgaver?”

Sandheden?

Jeg har en plan, som jeg følger. En plan for min virksomheds markedsføring vel at mærke.

Lad os lige kigge lidt tilbage (harpelyd, tak)

Det hele begyndte for år tilbage, hvor jeg sad og hev mig selv i håret og fortalte mig selv om og om igen, at jeg intet - INTET - havde at fortælle nogen som helst!

Mig - en tekstforfatter, en content marketing-dut, en der burde have styr på sit shit - jeg havde ikke en skid at fortælle. Der skete ALDRIG noget nyt i min virksomhed, det var jo bare business as usual, det kunne jeg da virkelig ikke fortælle om. Det var jo røvkedeligt!

Og det var det da - for mig.

Men ikke for mine (potentielle) kunder!

Hvad skete der så?

Jeg kiggede lidt nærmere...

Læs hele blogindlægget

#44 Kan du planlægge godt indhold?

via GIPHY

Du har alle brikkerne til landesiden - og hvis du ikke aner, hvad jeg fabler om, skal du læse de her tre:

Landesiden - i bidder [del 1]

Landesiden - i bidder [del 2]

Landesiden - i bidder [del 3]

Okay, du har nu brikkerne.

Du har også klatret op ad stigen og VED, hvad du skal skrive (og til hvem - men det er en snak til en anden dag*) = du har fundet låget på æsken og har efterhånden luret, hvad motivet er.

Men får du lagt puslespillet? Får du skrevet teksten?

Meget godt indhold dør

… længe før det bliver født. Fordi du har 100 aversioner mod at udarbejde indhold, fx:

  1. Jeg kan ikke skrive
  2. Jeg kan ikke finde på noget
  3. Jeg kan ikke sælge
  4. Jeg kan ikke formulere mig ordentligt

Alt sammen helt og aldeles ok at føle og tænke.

Men hvis du lader det forhindre dig i at udarbejde godt indhold og dermed ramme ind i hjertet på dine modtagere OG skabe salg?

Så kan vi...

Læs hele blogindlægget

#43 ”Men hvad får jeg ud af det?”

De seneste par uger har vi sammen dykket ned i landeside-dybet.

Gudskelov der var ilt nok i flasken!

via GIPHY

Du fik alle brikkerne til at lægge dit landesidepuslespil.

Så nu kører det bare, ik’ås’?

Eller er der indholdsugler i mosen?

Måske har du opdaget, at det ikke er nok at have alle brikkerne. Du har også brug for låget til æsken med puslespilsbrikker. Ellers aner du jo ikke, hvad det ender med, vel?

Jeg har faktisk set landesider, der er bygget PERFEKT op - og stadig ikke fungerer.

Fordi det virtuelle motiv er en fimset grå masse.

Utiltalende, uinteressant - noget end ikke den fineste grafiske opsætning kan redde. Sorry, men vi er jo også vant til farve-tv i dag og ikke sort/hvid, vel?

Er dit indhold gråt?

Det vil de færreste nok indrømme. Ligesom de færreste har det sjovt med at skulle fortælle, at de faktisk ikke ANER, hvad de skal skrive til deres kunder.

Det er...

Læs hele blogindlægget

#42 Landesiden - i bidder [del 3]

Vi er inde på opløbsstrækningen. Kan du mærke suset fra de begejstrede tilskuere?

Du har allerede fået de 10 første brikker - de her 5 i forrige uge og de her 5 i sidste uge.

Lad os så komme i mål!

via GIPHY

Brik 11: Svar på tiltale

Her viser du, at du ved, hvilke spørgsmål dine modtagere mangler svar på. Du hjælper dem med at beslutte sig.

For ikke at kvæle mine modtagere i tekst (ja, ironisk nok, ikke!), har jeg her valgt en drop-down løsning, så de kan vælge det spørgsmål, der brænder mest hos dem, og så finde svaret på det. Du vælger bare en løsning, der fungerer for dig.

Brik 12: Opsummeringen

Tid til at opsummere - endnu en gang. Især hvis du har givet dine modtagere rigtig mange svar. For så har de måske glemt, hvad det nu lige er, de får hos dig.

Yes, de får meget for pengene. Det skal de...

Læs hele blogindlægget
1 2 3 4 5
Close

50%

Du skal blot udfylde nedenstående felter

Du kan til enhver tid afmelde dig.