#27 Instagram - ven eller fjende?

’Åh nej ikke flere medier!’

’Det har jeg selvfølgelig – jeg forstår det bare ikke helt …’

’Ja, det burde jeg nok også være på …’

Sådan nogle udtalelser ser og møder vi ret tit, når vi er ude at snakke med nye og nuværende kunder om deres marketingplatforme.

Er IG for dig?

Der burde faktisk stå: Er IG der, hvor dine kunder er?

(og til dig, der er 100 år gammel, er IG den snazzy forkortelse for Instagram)

Er svaret JA – så skal du også være der, uanset hvor mange (dårlige) undskyldninger du kan finde på.

Er svaret NEJ – så skal du selvfølgelig ikke være der. Medmindre du elsker IG, og det ikke går ud over de markedsføringstiltag på platforme, du får dine kunder gennem.

Når det så er sagt

Er du en lille eller mindre virksomhed, så betyder relationer ALT.

...

Læs hele blogindlægget

#26 Skriv som du taler

Hvorfor?

Fordi så fatter folk rent faktisk, hvad du vil dem.

Jep, så simpelt er det.

A’hva’?

Der findes alt for meget fag-lingo derude i verden. Ord og forkortelser, som ingen almindelige dødelige forstår en dyt af.

Når jeg rammer en hjemmeside, hvor jeg med det samme føler mig dum, fordi jeg skal læse sætningerne mere end to gange for, at de giver nogenlunde mening. Ja, så zapper jeg fluks videre.

Hvilket er superærgerligt, hvis nu ellers den hjemmeside, jeg ramte, var din - og jeg ledte præcis efter det, du kan.

For kan din konkurrent forklare det, så jeg forstår det, så køber jeg der i stedet for hos dig.

”Jamen, jeg vil ikke lyde dum!”

Hvad er vigtigst?

At dine kunder forstår dig - eller at du virker ’klog’ på andre fagspecialister?

… som i, hvem er dine kunder?

Så skip fagsproget og skriv, så dine kunder forstår...

Læs hele blogindlægget

#25 Venter du på inspirationens muse?

Så kommer du måske til at vente riiiiiigtig længe.

Vi har det her citat stående på tavlen

Der er proppet i ventesalen

Det er, som om inspirationsbussen lader vente på sig. Især når du virkelig har brug for en god ide til din markedsføring.

Det kan der være mange legitime årsager til, fx at dit primære fokus er på dine kunder og din forretning, at du ikke bruger tid på din markedsføring hver dag, eller at du skubber opgaven foran dig alt for længe (mere om det i uge 29).

Hvis det hjælper, så er du langt fra alene i ventesalen. Faktisk er den proppet til randen med halvpaniske selvstændige, der savner inspiration.

Det ærgerlige er

At hvis du venter og venter, får du aldrig noget produceret.

Gad vide hvad der sker, hvis du simpelthen bare går i gang?

Lad os lege, at du skal skrive 4 opslag til din Facebook-side. Det lyder jo overkommeligt. Hvis...

Læs hele blogindlægget

#24 Vil du være færdig - eller perfekt?

Vil du høre en hemmelighed?

Du skal vælge - færdig eller perfekt.

Og det er skidesvært!

Derfor kan du ikke begge dele

Der er generelt (alt for) stort fokus på ’den perfekte løsning’. Om det så er at bage den perfekte kage, lægge den perfekte make-up (beklager gutter!) eller skrive den perfekte tekst. Okay, sidstnævnte er i hvert fald alfa og omega for os nogle gange …

Pludselig rammer du muren!

via GIPHY

Bussen til Donetown kører nu

Der er faktisk plads på bussen til færdig lige nu. Det kræver et (mindre) skifte i din indstilling til dit eget bidrag, fx hvor længe du skal fedte rundt for at finde den perfekte gif. (den du ser ovenfor tog det fx mig 5 minutter at finde)

Det er vigtigt, at du ikke slår dig selv i hovedet hver eneste gang du falder i perfekt-fælden, for der ligger mange andre og roder rundt i den allerede.

Du er med andre ord ikke alene. Langt fra.

Men...

Læs hele blogindlægget

#23 Markedsføring er, hvad du gør det til

Fårk mand, tænker du, da endnu et monster-langt nyhedsbrev drysser ind i din virtuelle postkasse. Det er din dejlige konkollega Ulla, der har skrevet om glutenfri flutes.

Mange, mange lange sætninger om flutes. Med billeder. Og emojis. Og små videoer.

Inden du er kommet halvvejs, har du panikangst og dine hænder sveder så meget, at din touchpad ikke længere virker!

Samtidig tænker du: Det gør alle de andre!

Så det må du også hellere?

Hør her, vi er helt med på, at nogle gange er det topmotiverende og superinspirerende at læse med på, hvad konkollegerne render og laver.

Men det kan også være sindssygt demotiverende og en kæmpe spand koldt vand i hovedet.

Især, hvis dine konkolleger har ret mange flere ord at gøre (godt) med, end du har.

Gør dig selv en tjeneste

Stop med at måle dig op mod de andre!

Gør det, DU har det godt med. Når...

Læs hele blogindlægget

#22 Lad dine kunder finde nye kunder til dig

Lyder det ikke brandhamrende dejligt?

Så kan du jo bare læne dig tilbage og vente …

Aaahhh …

Meeen, for at du kan nå dertil skal du nu alligevel lige lave en lille smule.

Spørg dine kunder

De har jo valgt dig, fordi de mener, du er den bedste til opgaven. Og de vender (forhåbentlig) tilbage igen og igen, fordi du kan noget helt unikt.

Så spørg dem om:

  1. Hvilken udfordring stod du overfor, inden du valgte mig som din leverandør?
  2. Hvilke forbehold havde du?
  3. Hvad har du fået ud af vores samarbejde? (eller Hvad har du fået ud af det produkt, du købte?)
  4. Hvad er du særligt glad for/tilfreds med?
  5. Hvis du skulle anbefale mig til andre, hvad vil du så sige?

Blev du helt tør i kroppen?

Nuvel, det kan være lidt grænseoverskridende at ringe og spørge sine kunder selv. Men så kan du jo evt. teame op med en anden selvstændig, der også gerne vil have nogle gode...

Læs hele blogindlægget

#21 Ting tager tid

Det gælder også markedsføring, med mindre du:

enten har rætti’ mange annoncekroner at brænde af

eller har det mega-anstrengt med at sælge (dig selv)

Men markedsføring behøver ikke være tidskrævende

A’ hva? tænker du nu.

Hæng på, forklaringen kommer nu:

Du har reelt brug for to ting for at komme i mål med din markedsføring

    1. en plan, der giver dig overblik og struktur

via GIPHY

         2. vedholdenhed - hvilket du får gennem din plan

Så behøver det ikke være tidskrævende for dig at udføre din markedsføring.

Vi hepper på de gode historier

Fordi de immervæk gør livet lidt sjovere.

Fordi de er til at komme til og forstå.

Fordi vi alle har dem.

Og allermest fordi på den lange bane vinder markedsføring gennem gode historier over pistolsalg og dyre annoncer.

BASTA!

Der er kun...

Læs hele blogindlægget

#20 Jeg er bange for, jeg giver for lidt

Kender du den iboende frygt? Ondt i maven og sved på panden, hver gang du skal sende noget nyt indhold ud i verden?

For giver du nu nok?

Der er stor risiko for, at du giver aaaaalt for meget

Frygten for at give for lidt væk, at være smålig eller simpelthen bare bange for, at dine følgere, læsere, modtagere og kunder synes, du er nærig.

Men faren er, at du giver alt for meget væk. For hurtigt.

At du i din iver efter at virke åben og gavmild kommer til at tromle alle, der bliver ramt af din markedsføring.

via GIPHY

Overvælder du kunderne?

Så risikerer du, at de render deres vej.

Mens du altid færdes hjemmevant i din egen faglige sfære, kigger de fleste af dine modtagere sandsynligvis kun forbi en sjælden gang imellem. De lever simpelthen deres liv et andet sted.

Derfor har de brug for tid til at fordøje det, du giver dem, før det skaber værdi for dem.

Og det er fedt for...

Læs hele blogindlægget

#19 Er din markedsføring tarvelig?

Hånden på hjertet: Giver du dine følgere, kunder, læsere, modtagere noget, de kan bruge til noget?

Eller giver du dem det, du lige kan finde på?

Med andre ord: Rykker du indhold ud af rø***, eller har du en plan?

Faktisk har du brug for to planer

”Hell NO!”

Jo, du har!

En plan for indholdet i din markedsføring.

OG en plan for, hvornår du vil udføre din markedsføring. Producere dit indhold. Sende det ud.

Heldigvis for dig, kan du stadig nå at tilmelde dig den gratis træningssession Smutvejen til håndterbar markedsføring

Her får du:

  • Indblik i, hvor lidt der egentlig skal til, for at få styr på din markedsføring (for evigt).
  • Indblik i 3 forskellige slags planer, som du kan bruge for at holde fokus på din markedsføring - uanset hvor travlt du har i biksen.
  • Et kærligt skub i dit valg af plan - og hvordan du kommer helt i mål med dine...
Læs hele blogindlægget

#18 Når jeg ikke har en plan, kan jeg ikke lave markedsføring (og vice versa)

Nu tænker du måske: ”Du tager pis på mig!”

Gid det var så vel … men nej, jeg hører det faktisk gang på gang.

De to ting er så tæt forbundne i mine kunders hoveder, at de ikke tror, de kan det ene uden det andet.

Det får altid mig til at tænke sådan her

via GIPHY

Selvfølgelig kan du lave markedsføring uden en plan

Jeg vil bare ikke love dig, at det fungerer optimalt!

Til gengæld tør jeg godt love dig, at resultatet af uplanlagt markedsføring bliver tarveligt - og i værste fald helt udebliver.

Det du i hvert fald ikke kan er at lave en plan uden at have indhold til den.

Så har du i virkeligheden bare en time eller to i kalenderen hver uge, hvor du kan holde fri - med dårlig samvittighed.

Nå men, hvis du alligevel er så planforskrækket, at du bliver svimmel, hver gang sådan en som mig taler om en markedsføringsplan,...

Læs hele blogindlægget
1 2 3
Close

50%

Du skal blot udfylde nedenstående felter

Du kan til enhver tid afmelde dig.