Hvor meget af det, du sender ud i æteren er egentlig relevant?
Det finder du ud af, når du stiller dig selv et eneste spørgsmål, hver gang du har udarbejdet indhold til din markedsføring:
Er det relevant for modtageren?
Lav et stykke indhold til din markedsføring (video, blog, nyhedsbrev, opslag, billeder, vlog, podcast ... whatevs')
Læg det væk i 30 minutter (sådan ca en tissepause og en kaffebrygning + lidt klø en kat bag øret-tid)
Tag det frem og læs/lyt/se hver enkelt sætning/delelement mens du holder fast i den her sætning:
Er det relevant for min modtager?
Hvis ja, super, kør med skidtet.
Hvis nej, slet og gå videre.
"Jeg har længe drømt om at lave en fysisk workshop, hvor du kan komme og være sammen med mig en hel dag, men det går jo ikke pga. COVID-19.
Derfor har jeg...
"Vi har haft vores hjemmeside i 12 år, og jeg har aldrig kigget på den før nu!"
Når en kunde siger sådan til mig, får jeg lidt ondt i maven på hendes vegne.
Jeg genkender det også alt for godt - for når først du har lanceret din hjemmeside, så er den der ligesom bare.
Men hvis du glemmer at besøge den en gang imellem, visner den lige så stille, uden du ved det sker.
Og så en dag, når du forvilder dig derind, bliver du enten meget overrasket over, hvor forældet den er - fordi du sælger noget helt andet, end for 12 år siden ...
Eller du græmmes over, hvor kikset og 'anno 2009' den ser ud ...
Og den giver dig 1000 fold dine anstrengelser igen.
Der er to gode grunde til, du skal være obs på din hjemmeside:
1. Du gør det nemt for dine kunder at navigere = de oplever dig som troværdig og bliver...
Er du sådan en som mig, så har du sjældent brugt tid på nytårsforsætter. Mest af alt fordi du godt ved, at det alligevel ikke rigtig hænger fast.
Men, HVIS NU du skulle lave et nytårsforsæt for din virksomhed, hvad skulle det så være?
Måske få lidt fut under din markedsføring?
Retning på?
Fokus?
Jeg gætter bare
Rigtig mange virksomheder kan se tilbage på et år, hvor det hele gik ad helvede til. Ja undskyld mit franske, men helt ærligt, det har da været noget af et år, hva'?
Derfor har jeg her samlet fem nytårsforsætter til dig, så 2021 bliver DIT år:
Har du et lækkert fysisk produkt eller en ydelse, fx en workshop med fysisk deltagelse, liggende på hylden at samle støv?
Støv det af og gentænk det i en virtuel,...
"Når jeg ser på mine konkurrenter, så er de alle steder," sagde en af mine dejlige kunder til mig. "Og så føler jeg, at jeg også skal være alle steder. Det stresser mig helt vildt!"
Det kan jeg sgu' godt forstå!
Heldigvis er sandheden en anden, end den du bilder dig selv ind.
I bund og grund er det ofte frygten for at miste kunder til en konkurrent (ja, det kalder jeg dem altså - konkolleger er for fesent, sorry), der får dig til at føle, at du skal nå det hele.
Men her er en hemmelighed:
Der er nok kunder til alle.
Jeps. Det er sandt.
På spejderære (tjikkerlikker og alt det der)
Din frygt er forståelig men ubegrundet.
Du skal starte et helt andet sted.
Det er en kæmpe ting på den anden side af andedammen.
Hvilket betyder, at om et års tid eller deromkring, rammer tendensen Danmark med en ordentlig tryk seksten.
Nemlig, at du IKKE skal...
Du har sikkert prøvet det før.
At stå med et supergodt stykke indhold, som ingen forstår.
Du får ingen likes, kommentarer eller åbninger af dit nyhedsbrev.
Selv om det, du skriver om er nærværende og vigtigt for alle - og i særdeleshed din målgruppe.
Og så er det nærliggende at tænke, som den flinke dame ovenfor
Men du kan jo også vælge at
NÅR du benytter dig af fx små historier, der tager udgangspunkt i din egen hverdag* er det klart, du bruger dig selv som grundlag.
MEN det virker først, når du bygger en solid bro mellem din egen oplevelse og det, din modtager kan bruge den til.
Det kan fx være:
En oplevelse i supermarkedet forleden, som fik dig til at tænke på [indsæt emne du brænder for] og som din modtager kan bruge...
Lige nu fyrer jeg en lækker julekalender af på Facebook*, som handler om alt det, du IKKE skal gøre i din markedsføring.
Hvilket inspirerede mig til ugens blogindlæg.
For hvem er det egentlig lige, det hele handler om?
Du ved, der hvor du 'kommer til' kun at skrive om dig selv, hvad du kan, hvordan du anskuer verden, hvilken historie du har med dig, hvor meget du kan.
Kort sagt: Hvor du fokuserer al din energi på ... dig selv!
Og hvad er der så galt med det, Mette? (spørger du nu)
Jo, ser du, siger jeg, der er ALT MULIGT galt med det.
Men lad os se på det aller-allervigtigste:
AV!
Ligesom du selv er mere interesseret i dit eget udbytte af en handel, er dine kunder i sidste ende kun interesserede i sig selv.
I hvad de får ud af at være i en eller anden form for realtion med dig.
Det kan fint være, de kan spejle sig i dele af din...
Du har hørt, at det er supernemt at lave automatiseringer, men når du så får fingrene i bolledejen, er det straks en anden sag.
For automatiseringer er GODT - når først de kører.
Indtil da er det helt ok, hvis du har det sådan her
Det kan være meget enkelt.
Fx kan din automatisering se sådan her ud:
1. Du laver en købsside (kort og enkel at overskue + købe på) inkl. sign-up til dit nyhedsbrev
2. Du bruger linket fra købssiden i opslag på sociale medier og i dit nyhedsbrev, din autosignatur og andre relevante steder
3. Du laver en enkelt mail, hvori du lægger et link* til dit produkt/din service - så kunden kan downloade den
4. BONUS - du laver en ekstra mail, som bliver sendt 2 dage EFTER køb af dit produkt/din service, hvor du minder kunden om sit køb og inkluderer i den endnu en gang et link til...
"Jeg har en masse ideer, og så er det som om det hele tager overhånd. I sidste ende kommer jeg aldrig længere - og det er vildt frustrerende."
Sådan sagde en god bekendt af huset forleden.
Hvilket fik mig til at tænke.
For hvorfor er det lige, at vi lader vores egne ideer spænde ben for, at vi kommer ud over kanten?
Dit første - eller tiende - produkt behøver ikke være dyrt.
Det behøver ikke være stort.
Eller forkromet.
Alt for ofte tror vi, at der skal være store, svungne linjer, lækker grafik - og hvis du sælger onlinekurser, smukke, professionelle videoer.
Men sandheden er noget mere enkel.
HVIS du hjælper din kunde godt videre med hendes problem, er det ret ligegyldigt, hvordan dit produkt ser ud.
Ja, vi er alle æstetikere - og det kan gøre ondt at sende noget 'grimt' ud i verden.
Men hvis det grimme hjælper, skal du ikke sætte...
Husker du at FEJRE dig selv i din virksomhed?
Det er faktisk noget af det, solo-selvstændige er allerdårligst til, nemlig at fejre, når noget lykkes.
#1 - Din beslutning om at lave en Facebook-gruppe
#2 - Din beslutning om at gå live på et socialt medie
#3 - Din seneste annonce
#4 - Din seneste gode ide
#5 - Din seneste kampagne
#6 - Dit seneste blogindlæg
#7 - Din seneste opdatering af hjemmesiden
#8 - Dit seneste nyhedsbrev
#9 - Din seje sparringspartner
#10 - Dit seneste salg
Det er så nemt at skøjte over alle de ting, du har gjort og som lykkes, og konstant se fremad.
Og det er vigtigt at se fremad.
MEN ...
Hvis du helt glemmer at fejre dig selv, risikerer du at miste motivationen for at blive ved. Fordi det aldrig rigtig virker som om du har fat i den lange ende.
Heldigvis har du nu en liste over ting, du kan bruge til at fejre dig selv.
Både...
"2 unsubscribes"
Det var meldingen fra MailChimp efter min seneste runde salgsmails i forbindelse med onlinekurset POWERPlanlægning*
Min reaktion?
"FEDT, mand!"
Hvorfor?
Fordi de to, der afmeldte sig, sandsynligvis havde fundet ud af, at jeg var et superdårligt match. Måske hader de endda min markesføring.
Det er jo fair nok.
POWERPlanlægning (og jeg) er ikke for alle.
Men graver du et spadestik dybere, kan du faktisk bruge den slags data til noget helt genialt
Det er mindst lige så vigtigt at vide, hvem der hader dig, som hvem der elsker dig.
Hvorfor?
Fordi det hjælper dig med at målrette din markedsføring og gøre dit indhold endnu mere skarpt.
Du skal IKKE bruge krudt på at få dine haters til at elske dig.
Du skal bruge din nyfundne viden til at gå ENDNU mere i den retning, der fik dem til at
afmelde sig dit nyhedsbrev
...