#107 Har du glemt noget?

via GIPHY

"Vi har haft vores hjemmeside i 12 år, og jeg har aldrig kigget på den før nu!"

Når en kunde siger sådan til mig, får jeg lidt ondt i maven på hendes vegne.

Jeg genkender det også alt for godt - for når først du har lanceret din hjemmeside, så er den der ligesom bare.

Men hvis du glemmer at besøge den en gang imellem, visner den lige så stille, uden du ved det sker.

Og så en dag, når du forvilder dig derind, bliver du enten meget overrasket over, hvor forældet den er - fordi du sælger noget helt andet, end for 12 år siden ...

Eller du græmmes over, hvor kikset og 'anno 2009' den ser ud ...

Giv din hjemmeside lidt kærlighed

Og den giver dig 1000 fold dine anstrengelser igen.

Der er to gode grunde til, du skal være obs på din hjemmeside:

1. Du gør det nemt for dine kunder at navigere = de oplever dig som troværdig og bliver trygge ved at handle med dig 👍

2. Googles robotter kommer forbi til housewarming = det bliver nemmere for nye kunder at finde dig 👋

Lad os sammen kigge nærmere på, hvad du kan gøre for at puste nyt liv i din hjemmeside 🤔

Her er 7 tips

... til steder, du kan sætte ind, uden du skal bruge oceaner af tid på det:

#1 Opdater dine billeder

Her ligger en masse lækkert Google-guld og gemmer sig.

For når du alligevel opdaterer dine billeder, skal du lige huske at metatagge dem.

A'hva'?

Du skal simpelthen lige døbe dit billede og/eller angive, hvad billedet handler om. Det er lidt forskelligt, hva du kan, alt efter den hjemmesideudbyder du benytter.

Men tjek det ud - for Google's robotter er tosset glade for metataggede billeder.

#2 Opdater teksten på din hjemmeside

Det lyder måske som en stor mundfuld, men det er det ikke.

Du kan nøjes med at læse din tekst kritisk igennem og sløjfe sætninger, der ikke giver værdi.

Slette fyldord, der ikke gør gavn.

Eller flytte rundt på afsnit, så strukturen på din tekst bliver mere klar.

Vupti! Så har du gjort lidt væsen af dig - og Googles robotter kommer drønende for at se, hvad der er sket.

#3 - Læg en ny artikel eller et nyt blogindlæg op

Har du en blog skal du nurse den. Ellers skal du sløjfe den.

Det du kan gøre med gamle blogindlæg, som er for gode til at smide ud er:

  1. at lægge dem op påny som artikler på en separat side
  2. at bruge dem som nyhedsbreve i stedet
  3. at indarbejde gode pointer i dine andre tekster på hjemmesiden
  4. at linke til dem i dine andre tekster
  5. at bruge dem som frisk indhold på fx sociale medier

Det eneste du må love mig er, at hvis du bevæger dig ud i blog-universet, så er du konsekvent og lægger nyt indhold ud mindst to gange om måneden.

Bonus ved en blog?

Du får automatisk besøg af robotterne og viser, du har en aktiv side = du bliver mere attraktiv for Google at sende folk hen til 🤩

#4 - Fjern forældede sider

Der sker hele tiden noget nyt i virksomheden. Produkter og services kommer og går.

Nogle gange bliver en ydelse, du har haft i mange år erstattet af noget nyt, nogle gange får den nyt indhold.

Uanset hvad der sker, kan du med fordel operere efter følgende mantra:

Nyt på hylden - nyt på hjemmesiden

Og fjerner du noget fra dit sortiment, skal det også fjernes fra din hjemmeside.

Du kan nøjes med at skjule siden, hvis du har en ide om, at du kan bruge enten noget af indholdet igen - eller du senere vil udbyde din ydelse eller dit produkt igen.

#5 - Lav en opt-in til dit nyhedsbrev

Pop-up-bokse er måske ikke din kop te, men det er for længst bevist, at netop pop-up-bokse virker.

Rigtig mange hjemmesideudbydere har funktionen liggende til dig, du skal bare selv aktivere den.

Sørg for at lave en pop-up, der er indbydende og nem at udfylde - bed max om navn og mailadresse.

Dit formål er selvfølgelig at få folk på en liste, så du kan sende nyhedsbreve til dem og i længden konvertere dem fra læsere til kunder.

Med en pop-up-boks - aka en opt-in - giver du dine besøgende mulighed for at vælge dig til og samtidig få en lille gave* som tak, fordi de vil dig.

#6 - Læg en video ind på din om-side

Hvis du vil skille dig lidt ud fra mængden, er en video på din om-side, en god ide.

I videoen kan du fortælle lidt om dig selv, måske en skæv historie, der gør, at dine modtagere husker dig.

Og du kan fortælle om, hvordan det er at arbejde sammen med dig.

Sørg for at holde den kort og konkret, med fokus på at modtageren bliver klogere og forberedt på at købe hos dig.

Om-siden har i mange år levet et sekundært liv på mange hjemmesider, og det er ærgerligt, for det er en af de sider allerflest potentielle kunder besøger.

Så gør dem den tjeneste at lade din om-side være meget mere end en opremsning af dine mange komptencer.

Gør siden til et sted, hvor dine kunder kan lære dig lidt bedre at kende. Det betaler sig i sidste ende 🤝

#7 - Opdater salgssiden til din mest (eller mindst) solgte ydelse

Salgssiden kaldes også landings side, landing page, landeside.

Det vigtigste du skal vide her er, at den har ET formål.

At klæde din kunde på til at købe.

Eller ikke købe.

For en salgsside skal også sortere de mennesker fra, som ikke skal være kunder hos dig.

Det er med til at fjerne besværet for begge parter og sikrer en god oplevelse.

Har du brug for inspiration til indholdet til din salgsside/landeside, kan du tjekker de her tre tidligere blogindlæg ud:

Landesiden i bidder #1

Landesiden i bidder #2

Landesiden i bidder #3

Du vælger selv, om du vil opdatere den side, der sælger mest - eller den, der sælger mindst.

Begge dele kan gøre noget godt for din bundlinje.

Men husk: Det handler om at gøre din modtager klar til at købe - derfor skal indholdet handle om din potentielle kunde, ikke om dig 👀

Husk, det er mest smart at fordele dine opdateringer ud på året. På den måde får du flere besøg af Googles robotter og styrker din organiske placering hos søgemaskinen.

God fornøjelse med at genopdage din egen hjemmeside 😍

 

*Den lille gave kalder du helt sikkert en freebie, selv om den ikke længere kategoriseres som gratis, men det er en snak til en anden dag 😉

Close

50%

Du skal blot udfylde nedenstående felter

Du kan til enhver tid afmelde dig.