#12 Sådan finder du de gode historier

I dag får du en historie fra det virkelige liv
Jeg var for år tilbage på kursus, og der hørte jeg en historie - virksomhedsejeren ikke synes VAR en god historie - som jeg ALDRIG glemmer! Så den skal du ikke snydes for ...
Virksomheden laver til daglig noget så sexet som hæve-sænkeborde til industri. Altså ikke dem, vi har stående på kontorer rundt omkring, men nogle, som kan bruges i store industrivirksomheder. Det er jo et meget fint produkt.

En gang imellem sidder ingeniørerne og leger med sjove ideer. Og det var her, der gemte sig en knaldgod historie!

Fordi ...


De havde nemlig opfundet en carport, som kunne gemmes i græsplænen!! JO! Jeg var nær skvattet af stolen af lige dele begejstring og bestyrtelse over, at de IKKE så, det var en god historie.
Den fungerer som følger: Køberen af netop denne carport bor i et kvarter, hvor husene er store og grundene små. Der var ikke plads til både at have biler stående foran huset OG en græsplæne, hvor ungerne kunne spille bold. Så køberen tog kontakt til pågældende virksomhed og bad om en løsning, hvor bilerne kunne gemmes helt væk.

Løsningen var GENIAL


Med et tryk på en knap, kører HELE græsplænen op og derunder er der gravet ud til en form for bilelevator. Her kører man så sin bil ind (der er selvfølgelig plads til to biler!), husker alt, hvad man har i den, trykker på en anden knap, og langsomt forsvinder carporten - og græsplænen dukker op igen!!


Hold nu kæft

Vi andre på kurset var VILDT begejstrede. Det fløj rundt med ideer til at få carporten i alle mulige livsstilsmagasiner mv. Det er nok ikke en billig løsning, men for hulan det er en god mulighed for at brande sin virksomhed som VIRKELIG unik og innovativ. OG mon ikke direktøren (eller fruen) også læser den slags magasiner eller indstik i avisen af og til. Bemærker det unikke, og enten vil have den løsning, eller kontakter virksomheden med henblik på at købe et af deres standardløsninger??!


Det tror jeg nok, de gør!


Men ejeren af virksomheden var helt befippet. Det var jo 'bare' sådan en løsning, som de også kunne levere. Det var da ikke noget særligt. Indtil han fortalte historien til os - og vi nærmest gik i spagat af næsegrus beundring og benovelse!

Brugte virksomheden nogensinde historien?

Ikke hvad jeg ved af. Og det er moralen i denne historie.

For der er en reel risiko for, at du er blevet totalt sneblind. At du simpelthen ikke kan finde de gode historier mere, selv om de gemmer sig lige for næsen af dig.

Løsningen?

  1. Fortæl en du kender godt, og som du ved, vil være hudløst ærlig overfor dig, om det, der foregår i din biks lige nu og her. Det han/hun spørger ind til, er en GOD historie. Og den skal du fortælle videre.
  2. Prøv om du kan vinkle en gammel fortælling - jeg mener, den du lige fik er i hvert fald +10 år gammel - til noget nyt. Og fortæl så det. Du behøver jo ikke fortælle gud og hver mand, at det er x-antal år siden, at du opfandt den nedsænkelige garage. Du skal bare have historien ud.
  3. Når dine kunder roser dig, enten pr mail eller mundtligt, så grib bolden! Spørg om du må bruge deres udtalelse i din markedsføring* og sørg for at sprede budskabet. Nu er det din kunde, der står på mål for dig - ikke dig selv. Det kan være ret rart nogle gange.

 

PS: På onsdag (d. 13. marts kl. 15.15) kan du få hjælp til at komme videre i teksten! Brug vores Facebook-live sending til at stille dine spørgsmål - Mette er klar med svar ☺

* Der findes noget, som hedder GDPR. Det er noget værre rod, men essensen er nem nok: Når du spørger dine kunder, så sørg for at få deres ja på skrift. Gem den mail og bum, så har du overholdt gældende lovgivning. Hellere være på den sikre side end ude at skide …
Close

50%

Du skal blot udfylde nedenstående felter

Du kan til enhver tid afmelde dig.