#26 Skriv som du taler

Hvorfor?

Fordi så fatter folk rent faktisk, hvad du vil dem.

Jep, så simpelt er det.

A’hva’?

Der findes alt for meget fag-lingo derude i verden. Ord og forkortelser, som ingen almindelige dødelige forstår en dyt af.

Når jeg rammer en hjemmeside, hvor jeg med det samme føler mig dum, fordi jeg skal læse sætningerne mere end to gange for, at de giver nogenlunde mening. Ja, så zapper jeg fluks videre.

Hvilket er superærgerligt, hvis nu ellers den hjemmeside, jeg ramte, var din - og jeg ledte præcis efter det, du kan.

For kan din konkurrent forklare det, så jeg forstår det, så køber jeg der i stedet for hos dig.

”Jamen, jeg vil ikke lyde dum!”

Hvad er vigtigst?

At dine kunder forstår dig - eller at du virker ’klog’ på andre fagspecialister?

… som i, hvem er dine kunder?

Så skip fagsproget og skriv, så dine kunder forstår dig!

Drop formaliteterne

Der sker noget meget skørt med sprog og forståelse, når man distancerer sig fra sine læsere. Når man holder dem ud i arms længde og fodrer dem med fortærskede floskler.

(som jeg lige gjorde med dig der)

Det formelle sprog har sin berettigelse, men som med alt andet, er der en tid og et sted til det.

Passive sætninger hører til i fagbøger, i juridiske tekster og på universiteterne - og muligvis i politiske kredse, hvor 500 sider lange rapporter er proppet med stjernehøje lix-tal (som bruges til at angive kompleksiteten i en tekst - og giver oversættere en grund til at skrue en smule på prisen, for kompleksitet tager længere tid at formidle på fremmedsprog).

Jeg oplever desværre alt for ofte det her:

via GIPHY

Lad mig give dig et par eksempler

”Vi lægger stor vægt på, at vores kunder føler sig trygge, og derfor har vi altid en tæt dialog med kunden.”

Ja, hvem drømmer i virkeligheden om utrygge kunder? Ikke her. Men det kan skrives mere elegant end som så.

” Vi skaber resultater ved en forretningstilgang, der sætter kunden i centrum.”

Nå - og hvad så?

”Vi lytter til vores kunder, og vi opfylder deres behov gennem et konstant fokus på at udnytte de muligheder, teknologien giver.”

Shoot me now! Lytter du for alvor til dine kunder, eller lukker du lun luft ud af buksebagen lige her …

Ja, undskyld altså

Til dig, der nu føler dig stødt på manchetterne. Men helt ærligt, verden er løbet fra de fagtunge formuleringer og passive sætninger.

Så frem med den ræverøde rettepen og gå i krig på din egen hjemmeside. Vi har alle en floskel eller to, der trænger til at blive sendt på pension. 

PS: På onsdag den 19. juni kl. 15.15 er Mette tilbage og giver tips til, hvordan du smider flosklerne over bord og rent faktisk sætter kunden i centrum. Vi ses! 😎

PPS: Husk at du ALTID kan stille spørgsmål på vores Facebook-side - så svarer vi på dem i næste Facebook-live 🙏

Close

50%

Du skal blot udfylde nedenstående felter

Du kan til enhver tid afmelde dig.