#37 Så godt, at det sælger sig selv … ?

For nylig faldt jeg over en superinteressant artikel hos en af mine yndlingsvirksomheder i min egen branche: Truly.

Hvis du ikke orker læse en masse nørderi på engelsk, får du de vigtigste pointer serveret på et dansk sølvfad lige her:

Truly. mener, at du skal kende til tre faktorer (jeg er helt enig - BTW).

  1. Produktkategori - du er nødt til at have bygget/opfundet et produkt, det kan også være en ydelse, markedet efterspørger. Du skal med andre ord kende markedet og vide, hvad kunderne står og mangler. Du skal vide noget om serviceniveau, brugeroplevelser, og hvordan dit produkt differentierer sig i forhold til konkurrenternes.
  2. Markedsføring - bl.a. sociale medier (SoMe for de friske), landesider (altså, der hvor folk lander, når de søger efter dit produkt*), kundeservice og annoncering.
  3. Eksterne faktorer - er som altid noget, du ikke har kontrol over … fx konkurrenterne, økonomi og kundernes smag og behag, som desværre eller heldigvis ændrer sig med tiden. Meeen nogle eksterne faktorer kan du godt selv kontrollere, fx få fingrene i de rette mennesker til at hjælpe dig, og selvfølgelig dit brand (om end du ikke kan kontrollere, hvad andre siger, kan du påvirke dine modtagere i den rigtige retning).

Målet er at opnå et match mellem produkt/service og markedet - og som altid finder du det sted lige i smørklatten …

 

via GIPHY

Du skal knokle

Det er nemlig desværre ikke nok at få den perfekte ide, bygge det perfekte produkt eller den perfekte ydelse og så læne sig tilbage og vente.

Du er nødt til at smøge ærmerne op - og er du kvik, så sørger du får at få lavet dit benarbejde, INDEN du fyrer den af i værkstedet. Der er nemlig nærmest ikke noget værre end at være helt oppe at køre over dit eget produkt/din egen ydelse, bare for at finde ud af, at der ikke er brug for det/den.

Røv og roulade …

Tilbage til tegnebrættet.

Må jeg anbefale

At du slår bak, skipper. Bare et øjeblik.

Kig på det her først:

  1. Er der et potentielt marked for min ide?
  2. Hvis ja, hvem er det så, der har brug for min ide?
  3. Når du har fundet dem, så lav 3-7 interviews med potentielle kunder. Spørg dem om:
  4. Hvordan ville det ændre din hverdag, hvis du fik styr på [indsæt din ide/problemet]?
  5. Hvad ville du få mere tid til?
  6. Hvorfor er [indsæt din ide/problemet] svært i dag?
  7. Hvor meget er [indsæt din ide] værd for dig at få løst?

Når du har svarene, ved du også:

  1. Er der et marked?
  2. Hvad kan den kost’?
  3. Er det DIN tid værd at gå videre med?

Nu er du klar til step 2

Hvis der er et marked, og prisen er rigtig, dvs. når du har brugt timevis på at udvikle og producere den perfekte løsning, så kan du rent faktisk lave penge på salget - så kan du gå i gang med produktionen.

På plussiden

Har du også allerede en masse guf til din markedsføring fra dine interviews. Fordi du har fået dem til at beskrive:

  • hvad der er svært i dag = du kan male et billede, andre potentielle kunder kan spejle sig i
  • hvad drømmen er = du kan male endnu et billede, andre potentielle kunder kan spejle sig i
  • værdien af at købe din løsning = du kan begrunde prisen

Så nu begynder det at ligne noget.

Men først skal du vide, om markedet er klar til og har behov for din ide. Ellers må du hitte på noget andet.

Fx syntes jeg i sin tid, at markedet burde være klar til et onlinekursus om at håndtere sin egen markedsføring fra A til Z … Men mine indledende interviews viste, at det, min målgruppe har svært ved, er at lægge en plan.

På den måde blev POWERplanlægning til - fordi jeg lyttede til markedet.

Du kan lige prik-præcis nå at købe din plads på efterårsholdet.

 

I næste uges blogindlæg får du en genvej, der får dine potentielle købere til at råbe:

”Det skal jeg da HA’!”

 

JUHUU: Facebook-Live er tilbage og jeg er klar til at svare på dine spørgsmål, når det handler om at blive set 🤓 For i sidste ende er sandheden jo, at hvis ingen ser dig, har du ingen forretning - sad but true … 🥺

* Jeg tager en runde i manegen med lige præcis landesider i blogindlægget om 14 dage.

Close

50%

Du skal blot udfylde nedenstående felter

Du kan til enhver tid afmelde dig.