#38 DET SKAL JEG DA HA’

Jamen, det skal du da!

I sidste blogindlæg fik du tips til, hvordan du kvalitetstjekker, om din ide er sødygtig. Du lærte, hvad du skal spørge udvalgte interviewofre om - og hvad du skal lytte godt efter.

Nu leger vi lige, at du har en fuldfed, færdig ide, klar til at ramme markedet lige i R****!

Hvordan får du kunderne til at købe ind på ideen?

Det handler i al sin enkelthed om 6 ting.

"Ikke mere?" spørger du nu (mens du måske ruller med øjnene).

"Nej," siger jeg, "og nu skal jeg gøre det spiseligt for dig"*:

  1. Social værdi. Kan din målgruppe føle sig som insidere, når de taler om dit produkt? Det betyder uendeligt meget for os mennesker, at vi ’ser godt ud’ i andres øjne. Kan du få din målgruppe til at føle sig specielle, bliver de ved med at vende tilbage.
  2. Triggere. Hvad får folk til at tænke på dig? Kan du hægte dig på en trend i tiden? Hvad gør folk i hverdagen, som får dem til at huske dig? Kan du bruge dine konkurrenters kommunikation som en trigger, der får målgruppen til at huske dig - og ikke konkurrenten? (bruges yderst varsomt!)
  3. Følelser. Hvordan får du målgruppen til at føle begejstring, glæde, forelskelse, angst eller vrede? Drop de lange faktaforklaringer (en boks er fint, hvis du absolut vil dræne dine modtagere), vi køber alligevel alle med vores følelser. Spørg dig selv, hvorfor målgruppen gør noget, og spørg derefter dig selv ’hvorfor er det her vigtigt’ tre gange, indtil du finder det endelige svar.

Og så har vi vist lige brug for en pause …

via GIPHY

Er du klar? Her er de sidste tre:

  1. Offentligt. Her er fokus på synlighed, kan andre se, når dine kunder bruger eller interagerer med dig (ud over likes på Facebook)? Kundefortællinger er super i den her sammenhæng, fordi de giver ordet til dine kunder, som potentielle kunder kan spejle sig i (fordi de ligner hinanden).
  2. Praktisk værdi. Hvor drastisk forandrer din løsning kundernes liv? Hvis din løsning ikke gør en skid for nogen, så lad være med at gå videre med ideen …
  3. Fortællinger. Mennesker deler fortællinger, ikke dataark. Kreative fortællinger, der binder din løsning sammen med dine (potentielle) kunder giver dig et forspring, som intet andet. Skab fortællinger til dine kunder og vær opmærksom på de små finurligheder, der gør fortællingen værd at tale om med andre for dine kunder.

Du skal give dine kunder et incitament og en rætti’ god grund til ikke kun at vælge dig, men også fortælle andre, at de skal vælge dig!

 

I denne uges Facebook-Live har jeg brug for dig! 🙋‍♀️ Hvilken ide går du og tumler med lige nu? Få feedback og hjælp til at komme godt i gang med at skabe en uforglemmelig fortælling, der får dine kunder til at råbe: "Det skal jeg da ha’!"

Vi ses d. 11. september kl. 15.15.

I næste uge lærer du, hvad en landeside er (ingen geografi, ama’r halshug), og hvordan du skruer en überlækker en af slagsen sammen. Lækkert, ik’ås?

 

*Vi står alle på skuldrene af andre, så her er et shout-out til Jonah Berger’s Contagious

Close

50%

Du skal blot udfylde nedenstående felter

Du kan til enhver tid afmelde dig.