#50 Hvis du vil ramme alle ...

via GIPHY

... rammer du INGEN!

Det er langt fra første gang du hører det her:

Du skal vide, hvem du markedsfører dig til. Du skal vide, hvem du vil sælge til. Du skal vide en masse om dem.

Virkelig gode råd.

Men hvordan gør du det?

Hvordan opbygger du det vi klågeåger kalder en persona?

Som du måske kender som en målgruppe, en avatar eller noget helt fjerde og meget mere kreativt? (så hører jeg altså meget gerne om det!)

Hvad kan en persona?

Ja, nu tager vi den lige fra begyndelsen, sådan cirka.

For mange herrens år siden begyndte det hele med målgrupper. Nogle klogeåger havde fundet ud af, at det gav god mening at dele et givent marked op i grupper.

Det kunne fx være geografisk, demografisk (fx efter køn, alder), efter indkomst, størrelse på virksomheden osv. Der var nok at tage af - det er der sådan set stadig.

Ad åre blev alle klogere

For vi fik flere medier, kanaler og muligheder - og dermed åbnede sluserne sig for, at kommunikation skulle være meget mere specifik end tidligere.

Så begyndte de kloge at kigge mere grundigt på tingene - nu er vi i slut 90'ernes USA og står med en trend, der langsomt sniger sig over vandet til resten af verden.

Nu skulle vi vide mere!

Mere om dem vi markedsførte os overfor.

Mere om deres vaner, behov, ønsker, drømme og smerter.

Tjuhej, hvor det gik!

Enter Persona

En persona er meget, meget mere detaljeret end de hedengange målgrupper anno ca. 80'erne, hvor det var nok at vide:

Hvor de var, hvad de lavede og hvor store virksomheder, vi ville have skovlen under.

Persona'en overtog scenen, og den var (og er) krævende:

  • Hvilket køn og alder har din ultimative kunde?
  • Hvad går vedkommende op i?
  • Hvad kan få vedkommende til at købe?
  • Hvad gør mest ondt?
  • Hvorfor vælger vedkommende noget fra?
  • Hvorfor vælger vedkommende noget til?

(hvorfor, hvorfor dit og hvorfor dat - fristes man til at synge)

 Så ved du det

I næste uge springer vi en tur i fiktionens verden, for der er nemlig en masse, du kan lære af forfatterens arbejde.

 

PS: I denne uges onsdagslive kl. 10 på Facebook kan du få luftet dine frustrationer, når det handler om personaer. 

 

Close

50%

Du skal blot udfylde nedenstående felter

Du kan til enhver tid afmelde dig.