#59 Rødhætte og (markedsførings)ulven

via GIPHY

En stor del af at arbejde med markedsføring handler om at få dine modtagere til at gøre et eller andet.

Det er selvfølgelig en præmis - og du har hørt en masse om at have stærke call-to-actions (CTA'er).

Altså klart og tydeligt forklare dine modtagere, hvad du gerne vil have dem til at gøre.

Men det kan blive for meget

For nylig var jeg så priviligeret at have to hele dage sammen med en af mine allerbedste venner, hvor vi snakkede virksomhedsplaner og markedsføring.

Hun har en nyhedsbrevsliste, som har ligget ret stille.

Især fordi MailChimp efterhånden er en jungle - som hun selv udtrykte det (minus de store ord).

Så hun var på jagt efter et nyt system til sine nyhedsbreve.

Det skulle være intuitivt, enkelt og let at bruge. Det måtte godt koste lidt, men ikke for meget - vi er vel jyder, hun endda vestjyde.

Efter lidt overvejelser sprang hun til.

Ud sprang ulven fra Rødhætte-historien

Så snart hun ville i gang med systemet, åbnede ulven sit store gab og savlede på hende.

'Ih dog, sikke store øjne du har, mailsystem!'

'Det er så jeg bedre kan SE dig!'

Og så spiste det hende ellers med hud og hår!

Spørgsmål, på spørgsmål, på spørgsmål ... Til hun var helt rundt på gulvet.

Sign-ups er fine

Så længe de giver mening.

Vil du have nye tilmeldinger til din liste, så gør det kort og skarpt: Navn og mailadresse.

Vil du have kunder til at købe dit online-produkt: Navn, faktura-oplysninger og mailadresse (+ evt. betaling).

Vil du skræmme kunderne væk: Spørg dem om alt mellem himmel og jord, fra ting, og helst noget der kun er vigtigt for dig.

Anita endte med at vælge et andet mailsystem end det med de store ulvetænder.

Selv om det var dyrere.

For det åd hende ikke med hud og hår.

Er du bedstemor, ulven eller Rødhætte?

Rødhætte er på vej hen til bedstemor med en kurv med godter. Med lidt fantasi kan vi lege, at du er Rødhætte og bedstemor er dine modtagere - de vil gerne have dine godter, du vil gerne give dem hele kurven.

FEDT

Bedstemor venter på Rødhætte. Hun glæder sig til at se Rødhætte og spise godterne i kurven. Bedstemor er stadig dine modtagere, du er stadig Rødhætte, nu er de bare endnu mere engagerede.

ENDNU FEDERE

Ulven (det er nu dig) har slugt Bedstemor (jo, sådan er den virkelige historie) og venter på Rødhætte (dine modtagere). I første omgang bemærker Rødhætte ikke noget - godt nok burde den unge få sig et par briller, men det er en snak til en anden dag. Der går dog ikke længe, inden Rødhætte begynder at fatte mistanke. 'Sikke store øjne du har, bedstemor.'

Som ulven bliver du en fare for dine modtagere. De bliver usikre på dig. De begynder at se sig om efter noget, der er nemmere - og mindre livsfarligt.

UFEDT

Som i alle gode eventyr, er der en morale

Sørg for at være Rødhætte: Handlekraftig, flink og givende.

Sørg for at give dine modtagere det, bedstemor glæder sig til: Selskab, interesse og godter.

Undgå at være ulven: Du ligger på lur, skaber vildfarelser og skræmmer væk.

(desuden dør ulven til sidst i Brdr. Grimms eventyr ... Den var aldrig gået i Disneys univers!)

'Jamen jeg skal jo vide noget om dem'

Du må gerne bede dine modtagere om information.

Det handler om måden, du gør det på. Om hvor besværligt det bliver - og ikke mindst, om de kan se, du spørger for at hjælpe dem.

Så længe du giver dem godter hen ad vejen, vil de give dig rigtig meget igen. Men det skal være godter, de kan li'. Godter de kan bruge hurtig og nemt. Og godter, der giver mere end de føler, du tager.

Brug lige 10 minutter på at kigge dine sign-ups igennem.

Beder du om mere, end du giver?

Er det hele nødvendigt?

Prøv enten at skære lidt i dit informationsbehov eller giv dine modtagere lidt mere guf for ulejligheden.

Happy sign-up!

 

PS: På onsdag d. 5/2 kl. 10 er der Live med Memora. Her kan du spørge ind til sign-ups, til godter og til, hvorfor eventyrene har skiftet karakter siden de blev skrevet.

Du kan også få hjælp til din markedsføring.

Og endelig kan du spørge mig, hvad jeg har lært til E-MAIL SUMMIT 2020, som løber af stablen tirsdag d. 4/2 🤓

Close

50%

Du skal blot udfylde nedenstående felter

Du kan til enhver tid afmelde dig.