#76 Hvem spørger du til råds om indhold?

via GIPHY

"Kan jeg spørge mine venner på Facebook om, hvad de vil vide?"

Det spørgsmål fik jeg forleden, da snakken faldt på markedsføring og det evigt svære indhold.

Og ja, det kan hun da ...

På en enkelt betingelse:

Hendes venner skal matche de kunder, hun ønsker i sin virksomhed.

Hvem laver du indhold til?

Det hjælper ikke en dyt at spørge dine venner på Facebook - eller i virkeligheden for den sags skyld - hvis de falder under følgende kategoerier:

  • Ville ALDRIG købe af dig
  • Aner ikke, hvad du laver
  • Har ikke brug for din service/dit produkt
  • Har ikke råd til din service/dit produkt
  • Har ikke interesse for din service/dit produkt

Hør lige her: Jeg forstår godt, hvorfor det er nærliggende at spørge dine venner på Facebook.

  1. Fordi det er let, bekvemt og du kan 'gemme' dig lidt bag skærmen
  2. Fordi det er mennesker, der allerede har udtrykt interesse i dig
  3. Fordi flere af dem ganske givet vil give dig de svar du ØNSKER (men ikke nødvendigvis de svar, du har BRUG FOR)

Der er bare et problem med at spørge dine online-venner:

Du bliver ikke en skid klogere!

Indhold afhænger af to ting

Din målgruppe - aka dine kunder, både nuværende og kommende, samt andre, der kan have interesse i det, du tilbyder OG kan virke som ambassadører for dig.

Den platform, din målgruppe bevæger sig på*.

MEN det afhænger faktisk også af, hvad du vil have din målgruppe til at gøre med dit indhold.

Det kan jo være, du ikke har brug for flere kunder lige nu.

Hvilket får mange selvstændige til lynhurtigt at sige: "Så behøver jeg jo slet ikke lave indhold, for jeg har ikke brug for kunder lige nu."

Næ! Men når du har, er der ingen der ANER, hvem du er, eller hvad de skal bruge dig til.

Derfor kan du lige så godt lave indhold kontinuerligt (fancy ord for hele tiden).

Så du slipper for at sidde foran skærmen med svedige håndflader og blank hjerne, når du pludselig HAR brug for kunder.

For det er bare verdens værste sted at være 😱

Hvem skal du så spørge til råds om indhold?

Hånden på hjertet det ved du godt.

Derfor giver jeg dig lige et par tarvelige sandheder med på vejen (bare rolig, der kommer også en kærlig opsang til slut - what fun!):

Du skal selvfølgelig spørge de her mennesker:

  • Nuværende kunder
  • Netværkskontakter, der handler med folk, du drømmer om bliver dine kunder
  • Følgere på dine SoMe-sider
  • Medlemmer af dine SoMe-grupper (DINE grupper, ikke andres med mindre det er ok med administratorer at du fisker i deres sø)
  • Folk, der kender folk, du gerne vil handle med (aka dit Linkedin-netværk, hvor du tjekker dine kontakters netværk ud og får dem til at åbne døren)

Det ALLERBEDSTE du kan gøre er at gribe knoglen og ringe (ja, du lider af akut antitelefonitis, det gør jeg også ... men det er altså den bedste vej til godt indhold).

Det næstbedste du kan gøre er at køre en afstemning på din SoMe-profil/side og/eller i din SoMe-gruppe.

Giv dem noget konkret at stemme om. Fx: Hvad vil du høre mere om? 1. Romkugler, 2. Hindbærsnitter, 3. Surdej, 4. Kagetoppings eller 5. Hvorfor overhovedet bage?

(Jeg medgiver, at jeg måske var lidt lækkersulten, da jeg skrev ovenstående 🧁)

Dagens kærlige opsang om indhold

Du skal skabe dit indhold til dine modtagere - ikke til dig selv.

Derfor skal du vide, hvad dine modtagere har brug for.

Det kan være alt fra lette tips, de kan bruge med det samme til opmuntrende ord, noget at le af eller en god historie, der kan knytte dig og din modtagere tættere sammen.

For når du ved, hvad dine modtagere har brug for, går du aldrig ned på indhold igen.

via GIPHY

Nu kan du passende bruge denne uge på at hitte ud af, HVEM du skal spørge til råds, så du ved, hvad du skal lave indhold om.

Jeg lover dig, det bliver 💯x nemmere, når du kender dem, du laver indhold til.

 

* I næste uges blogindlæg kigger vi sammen nærmere på platforme, og hvordan du vælger den rigtige 🕵️‍♀️ Stay tuned!

Close

50%

Du skal blot udfylde nedenstående felter

Du kan til enhver tid afmelde dig.