#78 Skal jeg have en blog?

via GIPHY

Det her er et af de rigtig gode spørgsmål!

"Skal jeg have en blog?" (ofte sagt med et suk og en lidt opgivende mine)

Og der skal jeg da lige være den første til at sige:

NEJ!

Du behøver overhovedet ikke have en blog.

For det står hverken i Grundloven, Markedsføringsloven eller Lov om steder du skal markedsføre dig ... (godt den sidste slet ikke findes!)

Meeeen, hvis du vil have en blog, så skal du vide følgende:

Du skal nurse din blog

En blog er nøjagtig ligesom en kat.

Den skal passes, plejes og have noget at spise.

En gang imellem giver den dig en rar og varm følelse i kroppen.

Andre gange gør den dig sur og ked af det - nøjagtig ligesom en kat.

(Ja, jeg har nogle virkelig primadonna-agtige katte, så det her holder 100)

En blog kræver, at du giver den tid og virkeligt godt indhold.

Du må for alt i verden ikke glemme din blog, eller love mere til dine læsere, end du reelt set har tænkt dig at overholde.

Her kommer KK-reglen virkelig i spil!

Tænker ud a'hvaffor en regel? Så skal du nok lige hoppe ind på det her blogindlæg.

En blog er til dig, der har noget på hjerte

Heldigvis har vi alle noget at fortælle - det har du også!

Du bestemmer selv, hvad du vil fortælle om.

Om det er din hobby, dit arbejde, noget meget nørdet, noget meget teknisk, noget højpandet eller noget fladpandet - det er DIG der bestemmer.

Hvis du gerne vil have en blog, men ikke heeelt ved, hvad du vil med den endnu, så leg lidt med ideerne.

Bloggen skal ikke bruges som en direkte salgskanal - det har du salgssider til, men til gengæld som et sted, hvor du kan berige andres liv og virke med tanker, tips og godt humør.

Du kan bruge en blog til at skabe trafik

Hvis du vil have flere besøgende på din hjemmeside, er en blog et virkelig godt redskab.

Du har mulighed for at gøre både Google og dine modtagere nysgerrige ved løbende at lægge nyt indhold op.

Gør dig selv den tjeneste at gå SEO-vejen (søgemaskineoptimeringsvejen ... pyh ... skal lige have vejret igen 😮).

SEO hjælper Google med at finde din side OG dermed dine modtagere med at finde din side.

Når du har bevist overfor nye besøgende, at du ærligt og redeligt gerne vil dele godt indhold og hjælpe dem videre, er der en lagt større sandsynlighed for:

  1. at de husker dig til senere brug
  2. at de bliver lidt længere (ta' den Fakta)
  3. at de kommer forbi igen til 'second breakfast'
  4. at de springer på din liste (til nyhedsbrevet*)

Men du skal kun ha' en blog, hvis du orker den

Ellers bliver din blog en klods om benet.

En kilde til evig dårlig samvittighed og præmaturt hårtab (yikes!).

Du skal IKKE have en blog, bare fordi 'alle de andre har en'.

Det er slet ikke sådan vi ruller i dag, min ven. Og det ved du egentlig også godt.

Ja, der er mange fordele ved en blog, men KUN hvis du orker at holde den ved lige.

Ellers bliver den som en sur kat, der ikke får opmærksomhed - den pisser på dit spisestueskab og bider dig i tæerne, når du fylder i sofaen (wauw, jeg har issues med mine katte!)!

INDEN du går i krig med at blogge ...

... anbefaler jeg, at du liiige trækker vejret dybt ned i maven et par gange og spørger dig selv:

  • Vil jeg have en blog?
  • Hvorfor vil jeg have en blog?
  • Hvad vil jeg bruge en blog til?
  • Hvor ofte kan jeg overskue at lave indhold til en blog?

Særligt det sidste er et springende punkt.

ugens anbefaling herfra lyder:

Find en stille stund og giv dig selv tid til at mærke godt efter, når du stiller dig selv spørgsmålene ovenfor.

Hånden på hjertet: Er en blog noget for dig?

 

* I næste uge finder du ud af, hvorfor du SKAL ha' dig en nyhedsbrevsliste - og hvad det gør af godt for dig og din forretning 🤩

Close

50%

Du skal blot udfylde nedenstående felter

Du kan til enhver tid afmelde dig.