#79 Den ene markedsføringsting, du skal have

via GIPHY

Her er hvorfor du SKAL have et nyhedsbrev:

#1 All eyes on you

Når du sender dit nyhedsbrev ud til din liste, er du ikke i konkurrence med 100 andre opslag og reklamer på Facebook, 4000 andre fotos på Instagram eller 30 jobopslag på Linkedin.

Din modtager har aktivt* valgt at modtage nyheder fra lige præcis dig - og det skal du selvfølgelig honorere ved at levere noget ordentligt indhold (mere om det længere nede i dette blogindlæg).

#2 Du ejer dit nyhedsbrev

Det betyder, at du alene bestemmer, hvornår og hvad du sender ud. Og vigtigst af alt, ingen (absolut ingen) kan tage din liste fra dig. For den ejer du nemlig.

Du ejer dit medie og dit indhold, og du bestemmer hvad der sker, hvornår. Vær ordentlig ved dem, der har tilmeldt sig din liste og sørg for, at de får det, du har lovet dem.

#3 Nyhedsbrevet er en prima salgskanal

Hvis du har brugt ethvert socialt medie tilstrækkeligt længe, har du nok opdaget, at der er visse uskrevne regler. Du kan sagtens bryde de regler, men kun hvis du gør det 'rigtigt'. Der er fx visse konventioner omkring salg, reklame og des lige.

Hvilket markedsføring sjovt nok falder ind under.

Men i dit nyhedsbrev har modtageren allerede sagt ja tak til at høre fra dig - også når du har noget at sælge. Her handler det om at balancere dit indhold, så der er en overvægt af det, du giver gratis væk, fordi du gerne vil hjælpe - og det sælgende indhold

#4 Du kan lære dine modtagere endnu bedre at kende

Med et nyhedsbrev, er det brev-delen, du skal fokusere på.

Brug det på samme måde, som hvis du skrev et brev til en god ven og vil vedkommende det bedste. Det kan være, du vil underholde med en god historie, fortælle om noget, du har prøvet - eller spørge vedkommende til råds.

Især det sidste er noget, vi gør for lidt i Danmark (hvis du spørger mig). Men på den anden side af andedammen 🦆🦆 er de vildt gode til at smide et lille ps ind i hver eneste nyhedsbrev - og dermed lære deres modtagere endnu bedre at kende.

Den viden, du samler sammen gennem nyhedsbrevet, har to kæmpe fordele:

  1. 9 ud af 10 af dine modtagere er prik præcis i din målgruppe (hvis du har gjort dit benarbejde godt), derfor er den feedback, du får, super at arbejde videre med.
  2. Du kan bygge produkter, der matcher din målgruppes behov = ikke flere gættelege, bare rigtig gode produkter, dine modtagere brænder for at få fingrene i.

Så mærk lige efter en ekstra gang: Skal dit nyhedsbrev have lidt mere TLC (tender lovin' care)? 🧡

 

Til dig, der ikke er der endnu: En anden god gang skal jeg nok komme ind på, hvordan du kommer i gang med nyhedsbreve - særligt med indholdet - og hvorfor du skal begynde at indsamle modtagere længe inden du er klar til at sende dit første nyhedsbrev ud.

 

 

* Er du en gang kommet til at lægge en masse mennesker på din liste, som faktisk aldrig rigtigt har sagt ja tak? Så er det på tide med lidt hovedrengøring, for det dutter ikke (siger GDPR - og siger jeg). Tjek dit etiske barometer (og pengepungen, for den slags fy-fy er dyrt!) en ekstra gang og få ryddet op.

Close

50%

Du skal blot udfylde nedenstående felter

Du kan til enhver tid afmelde dig.