#8 Det må du undskylde …

Vi kom vist til at blæse storytelling op til at være en stor, styg ulv, der bare venter på at blive fodret med børn i røde hætter …

I vores sidste blogindlæg lagde vi ud med at sige, at almindelige dødelige aldrig bør give sig i kast med storytelling. Det var (selvfølgelig) LØGN!

 

via GIPHY

Men vi er ikke de eneste

… og ingen af os gør det med vilje!

Når du hører om storytelling her, der og alle vegne kommer det hurtigt til at lyde overvældende, svært og helt igennem umuligt.

Det er fordi vi kommer til at nørde ret hurtigt og så lyder alt mere svært end det i virkeligheden er.

Faktisk kan du sagtens selv.

Storytellingens modeller

Aktantmodellen - som mange af os måske stødte på i danskundervisningen

Du har en helt - det er Nogen (din kunde). Han/hun vil gerne opnå Noget, og som oftest er der også en, som gerne vil Give det væk (det er dig). Men så nemt går det jo aldrig. Derfor er der selvfølgelig Modstandere (det kunne være dine konkurrenter eller andet, der stjæler Nogens opmærksomhed). Heldigvis er der også som oftest en Hjælper (det er dit produkt/din ydelse). Aktantmodellen er meget brugt til at analysere eventyr - og det er der en god grund til.

Heltens rejse - som du måske genkender fra bøger og film - ja endda reklamer.

Her begynder vi ved status quo, ofte en situation, som helten (din kunde) befinder sig okay i. Så opstår der en mulighed, som helten bare MÅ undersøge. Det sender ham/hende ud på en til tider farefuld færd, inden helten får sin åbenbaring (dit produkt/din ydelse). Herfra skal flere forhindringer overvindes, inden helten atter kommer hjem - klogere og ’bedre’ end før.

Endelig har vi udvalgt Hollywood-modellen - som du helt sikkert kender fra film!

Her begynder historien med en hændelse - fx noget, din kunde ikke kan opnå. Det leder til en konfrontation, der opbygger mod klimaks eller erkendelsen af, at din kunde ikke kan løse sit problem selv. Det er på dette tidspunkt, du introducerer din ydelse eller service. Nu kan din kunde træffe sin beslutning og blive belønnet med en supergod løsning.

Men hvilken storytelling-model anbefaler vi?

Ingen.

Eller rettere, at du vælger den, der passer til dig. Vi kan godt lide at blande bolsjerne - lige lovligt meget vil nogle måske sige - og vi mener ikke, der er EN model, som er bedre end alle de andre.

Er du modig, kan du også selv mixe dig frem til den helt rigtige model for DIG.

Moralen med historien er

… at det er DIG, der bestemmer.

Det er DIN historie, der skal fange og fastholde dine kunder - og har du helt styr på din metode, er du noget tættere på dit mål, end hvis du famler rundt i blinde.

PS: Vi beklager de håndholdte tegninger - vi knuselsker bare vores whiteboard!

PPS: Kender du et godt sted at købe whiteboard-rens, der ikke brænder vores hjerneceller af? Tip modtages med kyshånd på Facebook eller på mail til [email protected]

Close

50%

Du skal blot udfylde nedenstående felter

Du kan til enhver tid afmelde dig.