#81 Sommerens bedste autosvar

via GIPHY

Hvis du, som de fleste, har et noget anstrengt forhold til autosvar på mails skal du læse det her opslag til ende.

Enten er du den, der endnu en gang glemte det i al hastværket for at blive færdig til sommerferien.

Eller også er du den, der modtager enten et meget tarveligt autosvar (det kommer jeg til) eller slet intet svar.

Gad vide, hvad der er sket med din mail, sidder du så og tænker.

Der sker en af to ting med dit autosvar

  1. Du glemte at sætte dit autosvar til. Nu har du slukket mobilen og pakket computeren langt væk - pr. besked fra din bedre halvdel. Dine kunder sidder tilbage og undrer sig. I ugevis. Hvis ikke de vælger at finde en anden leverandør, der som minimum auto-informerer om evt. ferie.
  2. Du satte et alt for generisk autosvar på. Så ingen ved, hvor længe du har været på ferie. Eller om du lige er gået på ferie. 'Jeg er på ferie de næste 3 uger.' er bare ikke helt nok. Du kan godt se det, ikke?

Genfind glæden ved det gode autosvar

Det her er IKKE en opfordring til, at du tjekker din mail hver eneste dag i din ferie.

Det er i stedet en meget kort tjekliste til, hvordan du gør det nemt for både dig selv og dine kunder.

For et godt autosvar er faktisk en gave.

Tjek lige

  • Har du angivet ugenumre (som minimum) eller endnu bedre fra-til-dato?
  • Har du angivet en kollega, som kan hjælpe de mest desperate, mens du er væk?
  • Har du tilpasset emnelinjen? "Autosvar" er altså for kedeligt. Overvej, om du kan peppe det lidt op. Leg fx med følgende "Jeg er ved at [spise mig gennem 2 kilo jordbær/læse en bog for første gang i evigheder/købe den sidste tube solcreme/få styr på hængekøjen]".
  • Brug dit autosvar til at fortælle en lille historie, der knytter dine kunder lidt tættere til dig. Det kan være lidt om, hvad du skal lave i ferien, en ny ydelse, du lancerer efter din ferie, eller en nyhed, som skaber værdi hos dine kunder.
  • Kan du bruge lidt humor? Anvendes i moderate doser. Prøv fx "Nej, hov! Hvad sker der? Vover jeg virkelig at holde ferie, lige når du har brug for mig?" eller gør en dyd ud af at introducere din ferievikar, fx sådan her "Kan du ikke vente, til jeg er tilbage? Send fluks din mail videre til Anna [indsæt Annas mailadresse]. Hun er den klogeste jeg kender, og hun ved (næst)mest om [indsæt dit speciale her] efter mig. Hun har været så letsinding at love at hjælpe dig."
  • Kan du tilbyde dine kunder noget, mens du er på ferie? Det kunne være en mulighed for som de første at melde sig på dit nye kursus, eller hente en lille e-bog, du har begået. Du kan også vælge at gøre lidt reklame for en ny service, eller hvad du nu ellers gerne vil promovere, og som dine kunder vil finde interessant.

Hav en forrygende sommerferie

 Og hey, tag lige at del dit autosvar med mig - du sender det bare til: [email protected] 😎 Be om!

Close

50%

Du skal blot udfylde nedenstående felter

Du kan til enhver tid afmelde dig.