#63 Det bedste du kan gøre for din virksomhed

via GIPHY

Er at lægge planer!

Planer og belønningskage

Hvert år trækker jeg nogle dage ud af kalenderen og mødes med en god veninde, der også er selvstændig.

Vi bruger de dage på at lægge planer.

For de store forandringer.

For de små tiltag.

For alt det midt imellem.

Det tager et par dage, hvor vi får vendt alt fra de mest flyvske tanker og måske'r til de helt håndfaste det-skal-jeg-bare'r.

Vores anstrengelser udmønter sig både i en hulens masse noter på verdens lækreste store post-its (ja, jeg har en sær forkærlighed for dem!)

Når først vi har fået det hele på plads, malet med den brede pensel, om du vil, ser vi hinanden dybt i øjnene. Spiser den ekstra kage, som vi godt ved skal til, slår op i kalendrene og begynder at afsætte tid til det hele.

Du kan have planer up the wazoo

Hvis de aldrig når længere end dine lækre post-its eller dine fine excelark (jeg dømmer ingen!), bliver de sjældent til noget.

Tro mig - jeg taler af (bitter) erfaring.

Planer virker kun, hvis du gør noget ved dem.

Lægger dem i kalenderen.

Sætter tid af til dem.

Jo før, jo bedre.

Planer = spændetrøje

Ikke som i: Nu skal jeg vist indlægges på tossefabrikken!

Men som i: Nu kan jeg ikke længere gøre, hvad jeg vil!

Da jeg først åbnede dørene til Memora Consulting, var jeg overbevist om, at planer var for tøsedrenge.

Strategi, ja tak - af den slags, de lærte mig på Handelshøjskolen (nu hedengangen), du ved dem, der strækker sig 3-5 år ud i fremtiden.

Og der er bestemt plads til strategier, til at tænke de kæmpestore tanker og drømme de kæmpestore drømme.

Der er bare et lillebitte problem ... nemlig at hvis du prøver at springe direkte fra strategi til dag-til-dag operationalitet, fiser det meste ud i sandet.

Det bliver uoverskueligt at få de store ideer mast ned i bittesmå daglige gøremål.

Så du springer over, hvor gærdet er lavest - eller i mit tilfælde, hvor gærdet er helt væk ... Ja, jeg er en dovenfis, hvis jeg skal være helt ærlig, og jeg har aldrig været den store strukturfacist heller.

Struktur betaler sig

Tre år inde i mit selvstændige liv gik det ok, jeg holdt skindet på næsen og fik da også nogle nye kunder i ny og næ. Men ikke nær nok til at nå de mål, der stod i min strålende femårige strategi.

Og hvorfor mon?

Jeg manglede en plan.

Derfor faldt kæden hele tiden af for mig (vi behøver ikke tale om alle mine krumspring og overspringshandlinger, vel?).

I år fire mødte jeg Anita (den føromtalte veninde), i år fem udviklede vi sammen en metode* til at komme hele raden rundt om vores virksomheder.

I år seks kunne vi hver især for første gang høste frugterne af vores hjerneslid og vores planlægning.

Vi kom begge i mål med tiltag, vi tidligere havde afvist som alt for omfattende. Alt for tidskrævende. Tiltag, som pludselig var til at håndtere, fordi vi hver uge havde en lillebitte opgave, som var bundet op på et større delmål og et endnu større ultimativt mål.

Mål skaber planer skaber resultater

Jeg har aldrig elsket planer, struktur eller det, der ligner.

Indtil jeg fandt ud af, hvor meget jeg egentlig kan opnå, hvis ellers jeg lige får lagt den rigtige plan.

Både for min forretning og i særdeleshed for min markedsføring.

'Jaaaa,' tænker du nu, 'endelig snakker hun om markedsføring, det tog sin tid!'

Din markedsføring skal selvfølgelig være bundet op på dine mål, dine drømme og ønsker for din virksomhed.

Din markedsføring skal være rettesnoren for alt, hvad du gør og hvordan andre oplever dig derude i online-land (eller offline-land, hvis din målgruppe er mere til messer og des lige).

Så tænk lige over, hvordan hulan du skal få snoren spændt ud, hvis du nægter at lægge planer. Hvordan vil du nå dine mål? Få de resultater du higer efter? Drømmer om? Fortjener?

En plan behøver ikke være en spændetrøje, den kan være en affyringsrampe.

Efter dette års strategi-dage (ja, det kalder vi det, selv om det burde hedde 'min hjerne er eksploderet, jeg kan ikke tænke mere, men nu har jeg da en plan'-dage) er min kalender fyldt op.

Jeg har en klar plan for, hvad jeg skal gøre og hvornår. Hvor lang tid det tager, hvilke små skridt, jeg skal tage hver uge, for at komme i mål - og vigtigst af alt, jeg ved, hvilket indhold, jeg skal smide i hovedet på dig 😏

To dage giver mig en plan for hele mit markedsføringsår.

Det er eddermame godt givet ud, skal jeg sige dig.

Mangler du den helt rigtige plan?

Ja, ja, ja, jeg prædiker endnu en gang om planlægning.

Fordi det er vigtigt.

Fordi det får dig i mål.

Fordi du sagtens kan have både frihed OG planer.

Fordi lige om lidt giver jeg dig muligheden for at komme tættere på dine drømme (for din markedsføring og det, der er federe).

Og du skal endda kun bruge 15 minutter hver dag i 5 dage på at gå fra besværlig til Mageløs Markedsføring.

Skal du med?

Vi går i gang d. 15. marts.

Du kan sikre dig din plads allerede nu - ved at klikkelikke lige her!

 

Og nu må du undskylde mig, for jeg skal liiige nå det, der står i kalenderen 😉

 

PS: Normalt inviterer jeg indenfor til Live med Memora om onsdagen, men lige præcis den her onsdag, må du undvære. Heldigvis kan du se alle de tidligere lives og en masse andet guf på Facebook så længe.

 

* Det skal du nok høre mere om en anden god gang! 😎

Close

50%

Du skal blot udfylde nedenstående felter

Du kan til enhver tid afmelde dig.